Dieta Dukan – Cea mai utilizata dieta

dieta dukan

Dieta Dukan este cea mai cautata dieta din lume, in special in Marea Britanie, fiind verificata si de catre Kate Middleton inainte de nunta cu Printul William. Fotomodelul Gisele Bundchen si cantareata Jennifer Lopez au folosit-o pentru a elimina kilogramele in plus din timpul sarcinii.

Dieta Dukan ofera o scadere treptata in greutate, urmata de mentinerea unei greutati constante. Nu va mai trebui sa tii cont de calorii, deoarece acest program nutritional nu se bazeaza pe calorii.

Dieta Dukan – Principii

dyfashion.ro

Aceasta dieta poarta numele inventatorului sau, Pierre Dukan, care a perfectionat-o dupa 20 de ani de studii si a facut-o publica in anul 2000. Acesta a plecat de la ideea ca organismul nostru va pierde cel mai eficient greutatea suplimentara daca va urma o dieta asemanatoare cu cea a oamenilor preistorici, care erau culegatori si vanatori. Revenind la alimentatia primordiala, ne vom regla metabolismul dat peste cap de viata moderna.

Dieta Dukan se bazeaza pe proteine deoarece 70% dintre alimentele pe care le recomanda sunt proteine pure (carne, lactate, oua) si 30% sunt proteine din anumite legume. Organismul nostru proceseaza mai greu proteinele si din acest motiv arderile sunt mai puternice decat in cazul carbohidratilor sau al grasimilor. Proteinele stau mai mult timp in stomac in timpul digestiei si simtim senzatia de satietate o perioada de timp mai indelungata.

Pentru a intelege mai bine modul in care organismul nostru proceseaza proteinele, pentru digerarea unei portii de proteine de 100 calorii, acesta consuma 30 calorii. Daca ar fi fost grasimi, ar fi consumat 12 calorii, iar daca erau carbohidrati ar fi consumat doar 7 calorii. Restul „se depune”.

Pe langa consumul ridicat de proteine, este vital sa se limiteze cat mai mult grasimile si carbohidratii. Inventatorul acestei diete spunea „nu poti scapa de propria grasime atunci cand consumi grasime din alte surse”.

Carbohidratii cauzeaza secretia de insulina, hormon care controleaza nivelul de zahar din sange si incurajeaza depozitarea grasimii.

Dieta Dukan – Mod de functionare

Aceasta dieta are 4 faze, prin care vei trece de la un regim mai dur catre o dieta pe care va trebui sa o adopti ca stil de viata pentru a pastra rezultatele obtinute.

Faza 1 a dietei Dukan: Atacul

Aceasta prima etapa a dietei se considera a fi un restart al metabolismului si, din acest motiv, va fi mai restrictiva: ai voie sa mananci doar proteine pure slabe in grasimi, precum carnea de vita, peste, curcan, pui, soia, oua sau branza de vaca. Partea buna este ca poti manca oricat si in orice combinatie. Uita insa de prajeli, ulei si de sarea in exces.

Va trebui sa incluzi in alimentatie si taratele de ovaz. Desi sunt carbohidrati, iti vor oferi aportul necesar de fibre pentru o digestie corecta. Mai mult, acestea isi maresc volumul de 4 ori cand ajung in stomac, oferindu-ti senzatia de satietate. 2-3 linguri pe zi ar trebui sa fie suficient.

Bea apa zilnic minim 1.5 litri pentru a preveni deshidratarea. Daca vei ignora sa bei apa, vei avea probleme cu rinichii deoarece un regim bogat in proteine creste nivelul de acid uric, si rinichii nu vor face fata efortului suplimentar.

Obligatoriu fa sport, chiar daca uneori te vei simti fara energie. Mergi pe jos macar 30 minute pe zi. Un drum pana la magazin si inapoi ar putea fi suficient. Evident, evita tentatiile.

Pentru a nu forta organismul, limiteaza aceasta etapa la 5-7 zile. Rezultatele depind la fiecare din noi in parte, dar poti slabi pana la 10 kilograme in aceasta etapa.

Alimentele permise in faza de Atac a dietei Dukan:

  • sunca slaba, carne de pui, carne de curcan, muschi de vita, ficat de pui, carnati slabi de pui sau curcan, carne de strut, carne de vitel, carne de rata,
  • calamari, crustacee, somon, macrou, pastrav, sardine, hering, crab, creveti, cod, midii, scoici, pisica de mare, stridii, raci, rechin, homar, etc.
  • tofu, soia, produse din soia, proteine din vegetale
  • crema de branza, iaurt grecesc, lapte slab, branza de vaca
  • oua de prepelita, rata sau de gaina

Faza 2 a dietei Dukan: Croaziera

Etapa a doua a dietei Dukan iti permite sa mananci mai multe alimente si sa slabesti in continuare.

Este un proces mai lent in comparatie cu prima etapa, asa ca si rezultatele nu se vor vedea peste noapte. Nu te stresa. Vor veni, daca respecti reteta. 1-2 kilograme vor disparea ca prin minune in fiecare saptamana.

Pentru a stabili cat timp va trebui sa stai in faza a doua a dietei Dukan, imparte numarul de kilograme de care vrei sa scapi la 1.5 si vei obtine numarul de saptamani in care trebuie sa urmezi aceasta etapa a dietei.

Ca regula generala, fa sport, bea multa apa si consuma zilnic 2-3 linguri de ovaz. Poti manca in continuare alimentele din prima faza a dietei, adaugand acum si o lista intreaga de legume in 3-4 zile pe saptamana, iar in celelalte vei manca doar proteine, ca in prima etapa.

Alimentele permise in faza de Croaziera a dietei Dukan:

  • proteine: crustacee si fructe de mare, proteine vegetale, carne, oua, peste, produse lactate slabe in grasimi
  • legume: sfecla, andive, rucola, ceapa verde, rosii, telina, castraveti, vinete, pastai, kale, sparanghel, varza de Bruxelles, broccoli, morcovi, ciuperci, fasole, rubarba, dovlecei, salata vede, conopida, anghinare, praz, ceapa
  • maxim o lingurita pe zi de ulei de masline, doar in zilele in care consumi si proteine vegetale
  • o lingura pe zi de goji, doar in zilele in care consumi si proteine vegetale

Faza 3 a dietei Dukan: Consolidarea

In etapa 3 vei incepe tranzitia de de la un regim alimentar strict catre unul mai usor pe care il vei adopta ca stil de viata. Organismul tau se va adapta la o anumita alimentatie si astfel vei evita efectul yo-yo ce apare la multe alte diete care nu au fost aplicate corect (acest efect se refera la faptul ca vei reveni la greutatea initiala, numele venind de la celebra jucarie yo-yo pe care o arunci si revine inapoi).

Este obligatorie o etapa de adaptare a organismului dupa o dieta agresiva pentru a evita punerea la loc a kilogramelor.

Regulile acestei etape:

  • joia vei consuma exclusiv proteinelor pure, ca in faza de Atac
  • in restul zilelor din saptamana vei combina in orice cantitate proteinele pure cu legumele
  • poti adauga un fruct si o felie de paine integrala in fiecare dintre cele 6 zile
  • poti sa adaugi carne de miel sau de porc maxim o data pe saptamana
  • poti manca orice doresti, la 2 mese pe care le alegi tu, in oricare dintre cele 6 zile, preferabil in zile diferite, pizza sau dulciuri si evita in continuare prajelile si dulciurile cu foarte mult zahar
  • consuma apa, minim 1.5 litri si fa sport zilnic macar 30 minute si nu uita de cele 2-3 linguri de tarate

Etapa de Consolidare a dietei Dukan dureaza mai mult, dar este mai usor de tinut.

Inmulteste cu 5 numarul de kilograme pierdute si vei sti cat sa ramai in perioada de Consolidare. La finalul ei ar trebui sa ai aceeasi greutate ca la inceputul ei, pentru ca kilogramele nedorite sa nu se mai intoarca.

Faza 4 a dietei Dukan: Stabilizarea

In sfarsit, a sosit momentul sa incepi un stil de viata constant si echilibrat, pentru tot restul vietii, ca sa iti pastrezi silueta obtinuta in urma curei de slabire. Vei putea manca ce vrei si cum vrei, daca urmezi urmatoarele 3 reguli simple:

  • joia vei manca in mod exclusiv proteine pure, similar fazei de Atac
  • consuma 2-3 lingurite de tarate in fiecare zi
  • bea apa zilnic minim 1.5 litri de apa si fa macar 30 de minute de miscare in fiecare zi

Riscurile si dezavantajele Dietei Dukan

Ca in orice alt regim proteic, principalele riscuri ale Dietei Dukan sunt datorate rinichilor deoarece acestia sunt fortati suplimentar pe perioada dietei. Ii poti ajuta band minim cat mai multa apa, minim 1.5 litri pe zi.

Al doilea risc ar fi cel al deficitului alimentar deoarece nu mai ai parte de vitaminele si mineralele care provin in mod normal din consumul de fructe si legume proaspete. Recomandam sa te adresezi unui nutritionist care sa iti urmareasca progresul dietei si sa observe orice dezechilibru care ar putea aparea.

Respecta dieta intocmai, altfel efectele vor fi mult reduse sau chiar nule.

Consultarea unui nutritionist inaintea inceperii dietei este recomandata deoarece acesta iti cunoaste istoricul medical si daca ai anumite restrictii. Iti poate spune si cate kilograme ai putea da jos fara sa ajungi sa ai dezechilibre alimentare.

starshiners.ro